פרוטוקול ישיבת כנסת לעניני הזנה | יולי 2014
מושב שני
פרוטוקול
מס' 240
מישיבת
ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום
ראשון, כ"ב בתמוז התשע"ד (20 ביולי 2014), שעה 10:30
סדר היום:
חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך,
התשע"ב-2012
נכחו:
עמרם מצנע – היו"ר
שמעון אוחיון
רות קלדרון
פרופ' איתמר גרוטו
|
–
|
ראש שירותי בריאות הציבור, משרד
הבריאות
|
זאב פיש
|
–
|
מפקח ארצי לבריאות הציבור, משרד
הבריאות
|
ד"ר רונית אנדוידט
|
–
|
מנהלת המחלקה לתזונה, משרד הבריאות
|
חוה אלטמן
|
–
|
דיאטנית ארצית, משרד הבריאות
|
חיים גבע הספיל
|
–
|
המחלקה לקידום בריאות, משרד הבריאות
|
שלומית ניר טור
|
–
|
מנהלת תחום, משרד הבריאות
|
ינאי קרנצלר
|
–
|
מקדם בריאות, משרד הבריאות
|
עירית ליבנה
|
–
|
המפקחת על תחום הבריאות, משרד החינוך
|
לירון שפיגל
|
–
|
עו"ד, עוזר ראשי ליועצת המשפטית,
משרד החינוך
|
יעקב פרידברג
|
–
|
עו"ד, משרד המשפטים
|
ענת זוהר
|
–
|
עו"ד, משרד המשפטים
|
שחר פרלמוטר
|
–
|
עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הפנים
|
רחל עזריה
|
–
|
סגנית ראש העיר ירושלים
|
גילי גוטיוירט
|
–
|
עוזרת לסגנית ראש העיר ירושלים
|
אביטל פריזמנט
|
–
|
עו"ד, המועצה הישראלית לצרכנות
|
מגי מזרחי בונפיל
|
–
|
מנהלת פרויקט ההזנה, חברה למשק וכלכלה
|
אריאנה עוז חלק
|
–
|
יועצת מקצועית פרויקט ההזנה, החברה
למשק וכלכלה של השלטון המקומי
|
צור טהון
|
–
|
אחראי הזנה גבעתיים, פורום ילדי ישראל
אוכלים בריא
|
יפעת שמר
|
–
|
יו"ר ועד צהרוני נתניה, ארגוני
הורים
|
עינב גוטרמן
|
–
|
עו"ד, מייסדת ויו"ר כולנו
משפחה
|
נירה גייפמן
|
–
|
טכנולוגית מזון, חברת Pro Solv
|
הדס יריב
|
–
|
טכנולוגית מזון ותזונאית, חברת Pro
Solv
|
איילת מייזנר
|
–
|
מנכ"לית עמותת מהיום - הפורום
לאורח חיים בריא
|
ענת פרידמן-קולס
|
–
|
מנהלת שיווק לקט ישראל
|
ישראל אליסף
|
–
|
ארגון הורים, ירושלים
|
ייעוץ משפטי:
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה:
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי:
אהובה שרון, חבר המתרגמים
היו"ר עמרם מצנע:
בוקר
טוב. אני פותח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט. אנחנו ממשיכים את הדיון בו פתחנו בחוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך,
התשע"ד-2014.
בדיון האחרון עלו בגדול שתי סוגיות עקרוניות. האחת היא
פיקוח גם על ידי הרשויות המקומיות, בנוסף לפיקוח של
משרד הבריאות ומשרד החינוך, והשנייה, נושא הצהרונים. מאז
הדיון שקיימנו בוועדה התקיימו דיונים פנימיים של
משרדי הממשלה הנוגעים בדבר ומירב, היועצת המשפטית שלנו, ולא השגנו הסכמה כפי שרצינו בוועדה.
בנושא הצהרונים יש איזשהו פתרון חלקי, הייתי קורא לו כך
ותכף נדבר עליו, אבל בגדול לא השגנו כאן פריצת דרך.
אני אישית חושב שהרשות המקומית היא הגורם החזק ובעצם
פעיל ומשפיע בשטח אבל אי אפשר היה להגיע להסכמה
עם משרד
הפנים שבעצם מייצג את הרשויות המקומיות.
אני רוצה לומר שאני חושב
שבסופו של דבר החשיבות בהוצאת החוק הזה לשטח, כלומר,
במתן תוקף לחוק גם אם הוא לא מושלם וגם אם חלקנו
חושבים שניתן היה לעשות אותו יותר נכון, החשיבות
שהחוק הזה יסיים את תהליך החקיקה, ייכנס לספר החוקים
וישפיע בשטח על איכות המזון שאנחנו מספקים לילדינו, היא
יותר חשובה מאשר חוק שמקיף את הכול ואנחנו נצטרך כנראה,
אם נרצה שהוא יהיה הכי טוב בעולם, להמשיך לעסוק בו.
אי אפשר וזה לא מקובל שאנחנו מחוקקים חוקים ומכניסים
פנימה נהלים שהם לא על דעת המשרדים וזה חוק שהוא ביוזמת הממשלה.
את זה אני אומר לכל מי שייאבק
כאן על כך שהחוק צריך לכלול דברים מסוימים ויאמרו
שלא יתכן, לא יכול להיות, לא מתקבל על הדעת וכן הלאה והכול כנראה קורה בסופו של דבר.
בעניין הצהרונים יש הסכמה של משרד החינוך – אני עוד לא יודע אם יש גם הסכמה של משרד הכלכלה כי חלק מהצהרונים הם בסמכותו – שבמכרזים שמוציא משרד החינוך, ואני מקווה גם משרד הכלכלה, תהיה הפניה לחוק. כלומר, הזכיינים במכרזים שיוצאו לשטח
יחויבו לפעול על פי החוק הזה למרות שבחקיקה הראשית
הזאת לא מצאו את הדרך להכניס פנימה את הצהרונים בגלל
מכלול האחריות, הרשויות והבעלויות על הצהרונים.
עד כאן פתיחה שלי. ניתן 15-20
דקות למי שרוצה להעיר הערות כלליות ולאחר מכן ניכנס להקראת
החוק כדי להביא לאישורו.
אנחנו
מקווים שנתקדם.
מי
מהנוכחים רוצה להתייחס ולומר משהו ברמה
העקרונית? מהמייצגים, מהאורחים?
היו"ר עמרם מצנע:
אמרתי.
בחוק אין אבל יש הסכמה של משרד החינוך. עוד לא קיבלנו, ואני מבין שלא נמצא כאן
נציג של משרד הכלכלה אבל נוודא את זה שהם מתחייבים
שבמכרזים היוצאים מטעמם הם יחילו את מה שכתוב בחוק
על מי שירצה לזכות במכרז.
אבל
מה שכתוב כאן הוא רלוונטי לתחום הצהרונים?
הוא
רלוונטי למזון.
להרכב
התזונה.
אני
מציעה בנושא של הצהרונים, בפועל מתקיים בשטח מהלך
שהוא מאוד מצליח, התחלנו פיילוט בירושלים ובשנה הבאה
הוא יורחב לכל הצהרונים בירושלים. אני נמצאת עכשיו
במהלך הלא חקיקתי. עשינו מהלך של הפחתת שמן, מלח, הרכב
תזונתי, הפסקת בשר מעובד, הגדלת כמות הירקות והפירות.
אני
אומרת שמאוד יכול להיות שהמסלול עם הצהרונים הוא גם
המסלול החקיקתי אבל גם המסלול של מה שקורה בפועל. אם
בשנה הבאה אנחנו עושים בכל ירושלים, אפשר להרחיב לכל הצהרונים ברחבי הארץ, אנחנו
בעצם מייצרים איזשהו סטנדרט לא בדרך החקיקתית.
אני
אולי ארחיב את זה. אנחנו ממליצים בסיכום – לא בחוק אבל בסיכום של הוועדה – לכל
מי שהוא בעל
סמכות להוציא מכרז להספקת מזון לצהרונים ובכלל, שלא
מופיע בחוק, לשים את התנאים בחקיקה לתוך המכרז.
כן.
ואפילו יותר מזה.
ארגון
הורים למערכת החינוך בירושלים. יש שני אספקטים ואחד
הוא בנושא איכות המזון ואתם התייחסתם לזה בחוק. אני
רוצה להביא לתשומת הלב, בעיקר לגבי הצהרונים כי זה התחום בו התעסקתי הרבה השנה, את
הפיקוח על איכות המזון. לאור מה שהיה בירושלים, וזה
היה הרבה בתקשורת כאשר בחודש פברואר היה חשש לתולעים במזון ואחרי כן התברר כנבטי שעועית אבל היה חשש מאוד גדול והרבה בלגן סביב זה, אנחנו חושבים שתכנית ההזנה היא תכנית ממשלתית מתוקצבת בצורה ממשלתית, יש לה הרבה
השלכות על בריאות הציבור, הגורם הממשלתי שאחראי על בריאות הציבור זה
משרד הבריאות ולכן לאור כל ההתנסות הזאת, לנו נראה הגיוני שמשרד הבריאות יהיה זה שיפקח על אותם יצרני מזון. זה לא הגיוני שמשרד החינוך, באמצעות הקרן שדואגת להספקת המזון, יתקצב את
אותה קרן שתפקח על יצרני המזון. זה פשוט חסר
הגיון. דיברנו במשרד החינוך עם מי שאחראי
על התכניות התוספתיות. דרך אגב, הוא גם עשה ביחד עם
סגנית ראש העיר שלנו את כל הפיילוט של הזנה בריאה ומגיע להם הרבה יישר כוח על זה כי זה דבר מאוד חשוב. מה שהם עשו מתרכז באיכות המזון וזה חשוב מאוד אבל גם הפיקוח חשוב. הוא אמר לנו משפט פשוט. הוא אמר: אנחנו נשמח להעביר את הפיקוח למשרד הבריאות אם משרד הבריאות ירצה לקחת את זה עליו. יש כאן בעיות של תקנים והיינו שמחים שזה יצוף למעלה וייפתר.
אני מנהלת המחלקה לתזונה במשרד הבריאות. לגבי נושא הפיקוח. אין לנו חילוקי דעות לכך שמשרד הבריאות יכול
לפקח וגם לבנות את תיק הפיקוח, אבל כמו שנאמר אין
לנו תקציב לזה. לאור המצב הזה לא ניתן כרגע שמשרד
הבריאות יעשה את זה. אני מבינה שלמשרד החינוך יש
תקציב לפיקוח. חשוב לנו שאנשי הפיקוח יהיו אנשי
מקצוע, שאלה אנשים שמבינים בתזונה, תזונאים, ולא
אנשי פיקוח שאנחנו לא יודעים מה ההכשרה שלהם.
על
יצרני מזון, כן. אבל כאן מדובר בהכנת מזון מוכן ועל
פיקוח על הקייטרינג וכל שרשרת המזון. זה לראות שגודל
המנה מגיעה כפי שצריך לשולחן הילד שאוכל. זה משהו
שבכוח האדם הנוכחי הוא בלתי אפשרי.
דבר
שני זה הנושא של מתחם בתי הספר. חשוב לנו מאוד
שבפיקוח ייכנס גם נושא המזנונים של בתי הספר, כל מכונות השתייה המתוקה שאנחנו
מתנגדים להן וכולי. כאן אין לנו חילוקי דעות עם משרד
החינוך שגם הם בעד שהדברים האלה יהיו מפוקחים.
נושא נוסף זה נושא של מזון
בריא אכיל ובר קיימא וגודלי מנה. חשוב שהדברים האלה
ייכנסו כי אנחנו שומעים הרבה תלונות על כך שהרכב
המזון הוא אולי בסדר אבל אי אפשר לאכול אותו או
שהילדים לא אוכלים אותו. חשוב לנו שהילדים יאכלו
אותו ושהוא יהיה גם טעים אבל כמובן שיהיה גם מזין.
מבחינת כל שרשרת המזון, יש כאן בעצם אלמנט גם של
ההרכב התזונתי, גם של איכות המזון וגם כמובן כל
הנושא התברואתי שחשוב שייעשה פיקוח לאורך כל המעגל
הזה.
רונית אנדוידט:
בעיקרון
הוא מקובל עלינו.
לא
בעיקרון. תכל'ס.
הוא
מקובל עלינו כאשר בנושא הפיקוח, חשוב לנו שיהיה ברור
שאנשי הפיקוח הם אנשי מקצוע שעושים את הפיקוח. אין
לנו התנגדות שזה יהיה משרד החינוך לפי הנחיות של משרד הבריאות.
זה
נראה לך הגיוני שמשרד החינוך באמצעות אותה קרן
שמספקת את המזון, היא תהיה זאת שתפקח? בסדר, אלה
אנשי מקצוע אבל הם כפופים למנהל שהוא זה שאחראי.
לא,
אבל זה לא נכון כי זאת לא הקרן שמספקת את המזון. זאת הקרן שקונה
את השירות מספקי המזון והיא זו שמגדירה את המכרז. יכול
להיות שיש לך ביקורת על זה, אבל זאת לא הקרן שמספקת
את המזון. זאת לא בדיקה פנימית. זאת הקרן שאחראית
לעשות את המכרז.
מירב ישראלי:
הקרן
אחראית לתשלום של ההזנה. היא מקבלת את התקצוב להזנה
והיא גם משלמת על הפיקוח. דרך אגב, אפשר
לבקש ממרכז המחקר של הכנסת לומר מה קורה במדינות אחרות.
אנחנו
עכשיו רוצים לאשר חוק. בבקשה.
מפקח
ארצי לבריאות הציבור במשרד הבריאות. בואו נעשה סדר. הנושא הזה
של פיקוח משרד הבריאות עלה בוועדה הזאת ובוועדה מקבילה כבר
הרבה מאוד זמן. העמדה הרשמית של משרד הבריאות היא
שאנחנו מעוניינים, רוצים ומסוגלים לעשות מקצועית את
הפיקוח. היו דיונים ואני חושב שגם בוועדה הזאת
והוחלט. אנחנו אמרנו גם מה אנחנו נדרשים, כך וכך מפקחים, כך וכך תזונאיות. מכיוון
שלא היה בנמצא, הוחלט להעביר את זה למשרד החינוך.
בתיאום עם משרד החינוך ובהתייעצות עם שר הבריאות.
אנחנו כמובן נעשה כל מה שנדרש וכבר עשינו כל מה שנדרש מבחינת הכנת תקנות, הנחיות, נהלים, מה לבדוק מבחינת התורה המקצועית. החליטה הוועדה,
החליטה הכנסת שלא אנחנו נעשה את הפיקוח וזה המצב
היום.
נכון.
אני
אחראי על נושא ההזנה בגבעתיים וחבר בפורום של הורים לילדי ישראל. אני קודם כל רוצה
לברך על החקיקה. אני חושב שכמו הרבה חוקים, החוק עוד
לא לגמרי מושלם כפי שציינו כאן לפני, אבל זה מהווה איזושהי גושפנקא מבחינתנו ההורים
להכרה ממשלתית במאבק ארוך השנים הזה למען מזון בריא
יותר לילדינו. זאת אבל דרך חשובה שאני מקווה שרק
תשופר בהמשך, כמו שציינת.
מעל הבמה הזאת אני רוצה
לקרוא לכלל ההורים בישראל להיות הרבה יותר מעורבים
במה אוכלים הילדים שלהם. לנו זה נראה טריביאלי, אבל
מסתבר שהרבה הורים לא מודעים לנושא הזה. כמו שהם
חושבים על מה הם אוכלים במקום העבודה, אני אשמח אם
הם ישאלו יותר שאלות ויהיו הרבה יותר סקרנים. אני לא
מדבר מאיזושהי עמדה פטרונית ומתנשאת, סתם אני חושב
שיש בורות בנושא הזה. אני אשמח אם יהיו הרבה יותר
סקרנים לגבי מה אוכלים הילדים, מי מספק, והאם באמת
יש אכיפה של החוק המתהווה.
עוד שני דברים קטנים. הערה אחת שנובעת מהרבה מאבקים בנושא הזה. אני חושב שהיכן שיש הרבה מתווכים, וכל תהליך שיש בו הרבה מתווכים והרבה ידיים שמחליפות כספים, בסופו של דבר הלקוח – במקרה הזה זה
הילד – נפגע ואני אשמח אם קצת נוכל לדלל את התהליך
הזה. בעיקר אני מפנה את תשומת הלב לכל נושא המערכת
העירונית, לכל נושא הרשויות המקומיות ואני אשמח אם
הם ילכו צעד אחורה במה שהם יכולים וילכו צעד קדימה
במה שנדרוש מהם לעשות.
דבר אחרון שהוא מאוד חשוב לי והוא לא מוזכר מספיק אבל
ציינו זאת גם בישיבות קודמות. צריך להפנות משאבים
נוספים – וכאן אני פונה בעיקר למשרד החינוך – והרבה
חשיבה נוספת לכל מה שקשור להדרכת הצוות החינוכי כי
זאת התחנה האחרונה. אפשר לעשות הרבה דברים בנוגע
לאיכות המזון ולהרכב שלו, אבל מי שמגיש את המזון
בסופו של דבר בתחנת הקצה לילדינו, אלה אנשי הצוות
החינוכי שאם הם לא מיישרים קו בכל מה שקשור לחקיקה
החדשה, זה לא שווה שום דבר. תודה.
אני
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. שתי הערות.
בנושא של הצהרונים. אני הקמתי איזשהו פורום שחברים
בו גם נציגי ההורים וגם משרדי הממשלה הרלוונטיים
וכולי בנושא הצהרונים. אנחנו היינו רוצים לעבוד עם השלטון
המקומי ועם משרד הכלכלה במטרה לקדם את הנושא של
הצהרונים בתהליך שיהיה דומה לחוק. זה לידיעה.
הזכרת את הפיקוח שאנחנו עושים
במפעלי הסעדה. אנחנו גם מקדמים יוזמה שכרגע מפעלי
ההסעדה שמספקים למוסדות חינוך החל מגן הילדים ועד
בית ספר, כולל צהרונים, יהיו חייבים בבקרה אקסטרה
בנושא התזונתי. זאת אומרת, יהיה להם רישיון ליצרן
מיוחד שרק להם יתאפשר לספק מזון למוסדות חינוך.
שתי
היוזמות האלה נותנות גיבוי למהלכים שאולי הם לא מספיק בתוך החוק.
אני
מלקט ישראל. כנציגת לקט ישראל אני מעוניינת לברך בעיקרון על החוק. אני רוצה להתייחס להגדרה של ספק בתמורה או שלא בתמורה. כלומר, התרומות. אנחנו בלקט ישראל
עושים פעילות מאוד ענפה בנושא של כריכים לילדים
ומספקים לבתי הספר בכל הארץ מצרכים כדי שבתי הספר
יוכלו להכין בעצמם את הכריכים לילדים הנזקקים. ברגע
שהנושא של לא בתמורה
או עמותות נכנס בחפיפה אחת ליצרני המזון ולספקי המזון, כל
מה שאנחנו מבקשים זה להיות אתנו באיזשהו דיאלוג.
אנחנו נציגי עמותות ומתנהלים בצורה מאוד מאוד ברורה
ומאוד מאוד מוסדרת בנושא של בריאות הציבור, ביטחון
תזונתי ותזונה נבונה. מלווה את הפעילות שלנו תזונאית מוסמכת ואנחנו עובדים יחד עם משרד ייעוץ מוכר וגדול בכל הארץ שתומך בנו בנושא הזה. אנחנו מבקשים לקיים אתנו איזשהו
דיאלוג כדי שנוכל להמשיך את הפעילות שלנו בצורה
ראויה, כדי שנוכל להכניס את כל הנושא הזה של עמותות
ותרומות לסוג של הסדרה כדי שנוכל להמשיך את הפעילות שלנו רק לשיפור הביטחון התזונתי של הילדים.
ענת פרידמן-קולס:
בוודאי
שלא.
אני
מחברת פרוסון ואנחנו עובדים עם תעשיית המזון בשירותי קייטרינג. אני מברכת מאוד על היוזמה. אני חושבת שהיא מאוד חשובה
וברוכה אבל צריך לזכור שיש לתהליך הזה אחר כך
באכיפה שלוש זרועות. אנחנו מדברים על ההיבט
התברואתי, שהמנה תהיה מסופקת בצורה נאותה, ההיבט
התזונתי, שהמנה תהיה ראויה מבחינה תזונתית ותעמוד
בדרישות, אבל יש כאן גם היבט קולינרי.
שיהיה
טעים.
שהילדים
יאכלו.
אחרת
לא עשינו כאן כלום. אני חושבת שאם נותנים את הדעת וכל הזמן חושבים בשלוש הרמות האלה, אפשר לעשות משהו שהוא יהיה ישים ומשמעותי ואפשר יהיה גם לאכוף את זה.
עמותת
כולנו משפחה ופורום ילדי ישראל אוכלים בריא. אנחנו
באמת רוצים לברך גם את משרד החינוך וגם את משרד
הבריאות על כברת הדרך וגם על הפעילות, תוך כדי
הדיונים ובין הדיונים, כדי באמת לשאוף לשלמות של המהלך הזה והיכן שהחוק לא נותן את המענה, לייצר איזשהו מענה שהוא מחוץ לקופסה
ויותר יצירתי.
אנחנו חוזרים על דברים שנאמרו כאן, על
הפיכת משרד הבריאות לשותף יותר פעיל בנושא הזה, לקבוע
את הסטנדרטים, להסכים לתנאים כי משרד הבריאות הוא הגורם המקצועי. בנוסף, להעלות את עניין הצהרונים כי החוק יעבור, וטוב
שהוא יעבור, אבל עדיין צריך להמשיך ולדון, אולי בדיונים נפרדים, מה עושים עם
הצהרונים גם מבחינת ההיבט של התזונה, אבל לא רק כי
יש עוד הרבה מאוד בעיות בצהרונים. זה נושא שראוי
להביא אותו אל שולחן הוועדה כדי לראות איך ממשיכים
מכאן וזה לא מתמסמס.
החברה
למשק
וכלכלה של השלטון המקומי. אנחנו בהחלט נרים את הכפפה כפי שהוצע כאן לקראת הדיון.
במסגרת מכרזי המסגרת שאנחנו מפרסמים עבור הרשויות
המקומיות לכלל המסגרות, ביניהן גם צהרונים, אנחנו
בהחלט נאמץ חלקים נכבדים מהחוק הזה עוד אפילו לפני שהוא יעבור באופן סופי. זאת
התרומה שלנו מבחינת השלטון המקומי.
גם
אני מברך על היוזמה ועל קידום החקיקה. אני חושב שאנחנו
צריכים להתחיל להיערך למה שקורה היום במערכת החינוך שילדינו
מבלים יום שלם במסגרת מוסדית חינוכית, פורמלית או לא פורמלית,
והסיפור של התזונה הופך להיות מרכיב חשוב. כמעט שרציתי
לומר אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי, אבל בוודאי שאני
מברך על החקיקה.
כחבר ועדת הביקורת של המדינה בכנסת, אני ער לכך שחלק גדול מן הביקורת נובעת מזה שאולי תחומים נופלים בין הכיסאות. לא תמיד יש חפיפה בין האחריות והסמכות והאכיפה. בכל זאת אני בעד שנצא לדרך. שיהיה לנו ואקום ולא יהיה לנו חוק – בוודאי לא. אנחנו צריכים לאכוף. על פניו היה נראה לי שמשרד הבריאות היה לוקח עליו
את כל עניין הפיקוח מהתחלה ועד הסוף, גם בכל תהליך ייצור המזון,
שיווקו, איכותו. אני לא יודע בדיוק לגבי הצד הקולינרי, אם
משרד הבריאות מתמחה בזה, אבל אני דווקא אופטימי בעניין הזה
של הצד הקולינרי כי אני רואה שיש מיזוג יפה.
היו"ר עמרם מצנע:
לא
יודע. כסבא אני די נכשלתי בעניין הזה.
אני
רואה שילדיי ונכדיי אוכלים גם גפילטע פיש, אוכלים מרק עם אטריות והרינג עם בצל. אני דווקא
אופטימי בעניין הזה של הצד הקולינרי. אנחנו רואים
את המטבח הישראלי שבאמת הפך להיות עשיר.
מה שכן חשוב זה
כמובן לקדם ולעקוב אחרי ביצועו של החוק ולהמשיך את
הדיון משום שבעיני משרד הבריאות היה צריך לקחת את
כל הצד המעשי. הוא האחראי, הוא הכתובת לכל תהליך
ייצור המזון, שיווקו ואיכותו מ-א' עד ת' כשהוא מבין את כל הרכיבים עליהם דיברנו.
חוק לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות
חינוך, התשע"ב-2012
פרק א': הגדרות
1. הגדרות
הכוונה במילה מתמשך הייתה להחריג דברים
חד פעמיים, תרומות חד פעמיות או אירועים חד פעמיים. אני עוד אתייעץ עם הנסחית לגבי
המילה הטובה ביותר.
הבעיה היא בהגדרה של ה-מתמשך כאשר אתם מנסים להחריג את
האירועים החד פעמיים. זה בדיוק חלק מהבעיה. אני יודעת שאצלנו יש בתי ספר שהיו עושים יום
פיצה, שזה אירוע חד פעמי לכאורה אבל היו עושים את זה פעמיים בחודש כדי לגייס כספים לטובת מסיבת סיום של כיתה ו'. זאת אומרת, פעמיים בחודש באופן חד פעמי יגישו לילדים פיצה עם טרופית שהיא כמובן לא בריאה כי אתה מנסה למקסם את הרווח ולקנות את הזול ביותר כדי למכור להם בחמישה שקלים משולש ולמקסם את
הרווח כדי שיהיה כסף. כך בבתי ספר הנהגות הורים היו
מצליחים לגייס 10,000 שקלים בשנה בבית ספר אחד על
בסיס יום פיצה חד פעמי פעמיים בחודש. אני חושבת
שדווקא הסיטואציה הזאת לנסות להחריג אירוע חד פעמי, היא
מאוד בעייתית.
יעקב פרידברג:
פעמיים
בחודש, זה לא חד פעמי.
הבנו
את העניין. תנסו למצוא ניסוח יותר טוב ל-מתמשך, אבל
הרעיון הוא להחריג אירועים חד פעמיים. יכול להיות
שצריך להגדיר כאן אירוע חד פעמי.
בדיוק.
יכול להיות שזה יהיה עדיף.
אין
ספק שגם אם ההורים היו מכינים את הפיצה בבית ליום
פיצה, זה היה הרבה יותר טוב מאשר אותה פיצה קנויה.
היו"ר עמרם מצנע:
"מוסד חינוך" – מוסד חינוך כהגדרתו בחוק לימוד
חובה, שלומדים בו יותר מעשרה תלמידים.
זה אומר למעשה כל מוסדות החינוך.
"הממונה" – מי שמונה בידי שר החינוך לפי סעיף 22.
הערות?
שאלות?
משרד
המשפטים. אני רוצה לחזור לעניין של ה-מתמשך. היות
שההגדרה של ספק מזון גם היא מפנה למילה אספקה שדורשת את התנאי של מתמשך, אני חושבת שזה יכול להיות בעייתי גם מבחינת מישהו שעיסוקו
הוא באספקת מזון ואז הוא יבוא ויאמר שהוא לא סיפק
באופן מתמשך ולכן הוא לא עבר הפרה שניתן להטיל
בגינה עיצום. כלומר, צריך לבדוק את הדבר הזה.
זה
עניין של נסחות. ההערה שלי הייתה של נסחות.
זה
פותר גם את הבעיה של יום פיצה. אם זה מישהו שהוא
ספק שמספק בתמורה, גם חד פעמי. השאלה אם אתה רוצה
לכסות את הכול. אני מציעה כאן הצעה.
עסקתי
בנושא הזה הרבה זמן ואני מציעה שנשאיר את החוק טיפה
פחות חד משמעי למרות שזה לא יכסה את זה כי אכיפה של חוקים היא גם בהקשר של החומרה שלהם. זאת אומרת, זה שיהיה לך חוק מאוד מאוד חד משמעי, לא אומר בהכרח שיאכפו את זה בבית הספר. אני חושבת שהדרך לשנות, אנחנו באיזשהו תהליך ארוך וכל
הכבוד על הרמת הכפפה, לעשות את החוק הזה גם אם הוא,
כמו שאמרתם מהתחלה, לא בדיוק כמו שכולם כאן רצו. זה
תהליך. אנחנו באיזשהו דיאלוג עם הרשויות, עם ההורים, עם
הילדים.
אני
מאוד מסכים עם מה שאומרת לנו סגנית ראש עיריית
ירושלים. אם אנחנו נדקדק וניכנס וננסה לסגור את כל
הפרצות, זה ייקח לנו הרבה זמן אבל גם לא נגיע למשהו
באמת מתאים.
הרי
יש חוזר מנכ"ל בנושא וכרגע הוא לא נאכף. בגלל
שהוא לא נאכף, מגיע כל הרעיון של החקיקה. זאת אומרת
שאם אתם אומרים בעצם שנשאיר את הדברים האלה, גם כך כרגע חוזר מנכ"ל אמור להיות מחייב ולא נאכף. החוק בא לגרום לזה שכן ייאכף.
רציתי
להעיר לגבי ספק המזון. צריך להיות גם הכנת מזון באיזשהו מקום ואני לא רואה את המלים האלה של להכין את המזון.
גברתי,
את משרד הבריאות. זה מה שאתם הצעתם. אם היו לכם
בעיות, הייתם צריכים לנסח את זה מראש. את לא יכולה להעיר עכשיו הערות אלא אם כן יש לך כאן איזושהי תשובה לזה.
לא,
היא לא מתכוונת לזה.
זה נכון כי העוסק הוא אדם שזאת דרך עיסוקו.
ממילא הכול חל על הספק.
בסדר. שמעון, ברשותך, אנחנו מאשרים את סעיף 1.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 1 אושר
בסדר.
מורידים את המילה "מתמשך".
לגבי העוסק וספק.
היו"ר עמרם מצנע:
גם ספק מזון נשאר אותו הדבר.
פרק ב': מכירה
ואספקה של מזון בתחום מוסד חינוך
(1) ספק
מזון לא יספק ולא ימכור בתחום מוסד חינוך מזון שאינו עומד בתנאים ובהוראות שקבע
השר לפי סעיף קטן (ב) לעניין הרכב המזון וערכו התזונתי.
(2)
השר, בהתייעצות עם שר הבריאות, יקבע תנאים והוראות לעניין הרכב המזון שניתן לספק או למכור בתחום מוסד
חינוך ולעניין ערכו התזונתי, בהתחשב, בין השאר, בסוג מוסד החינוך, בצורכי התלמידים
ובגילם.
היו"ר עמרם מצנע:
הערות לסעיף 2.
זה ייקבע במסגרת התקנות.
היו"ר עמרם מצנע:
הוראות שהשר יקבע.
עירית ליבנה:
עירית ליבנה:
עירית ליבנה:
כאשר תקבענה התקנות, שזה תהליך שיתחיל.
היו"ר עמרם מצנע:
כן, אלה תקנות.
אלה תקנות.
הוא מסגרת.
אני אוכל לבקש שהוועדה תלווה את התקנות?
ואם הוועדה תלווה את התקנות.
ודאי.
לגבי לוח זמנים, נדבר בסוף.
שאלת תם. מה המשמעות המשפטית של המילה בהתייעצות?
אני אסביר. התייעצות, בעיקרון זה מחייב את שר החינוך לפנות לשר הבריאות, לקבל את עמדתו ולשקול אותה – כך הפסיקה אומרת – בלב פתוח ובנפש חפצה.
הוא לא מחויב.
היו"ר עמרם מצנע:
משרד החינוך ומשרד הבריאות הגיעו לנוסח הזה ועלי הוא מקובל. אני בכלל לא אוהב ששר אחד צריך להתנות לשר שני. יש לנו כל כך הרבה ניסיון לאורך השנים שבגלל כל מיני סיבות לא רלוונטיות בכלל שר
אחד כועס על השר השני ואז הוא לא מאשר לו. עדיף שיהיה שר אחד שזאת סמכותו המלאה ויש לו חובת התייעצות. בדיון הזה כל אחד יוכל להביע את דעתו
ובסוף הוועדה מסכמת. הוועדה זה אני וחבר הכנסת
אוחיון.
נכון. אפשר להוסיף.
ברשותכם, אנחנו מוסיפים את אישור התקנות בוועדה.
מדובר כאן על תקנות שהן
בעצם תקנות מקצועיות לגבי הערכים התזונתיים. השאלה אם
באמת יש כאן הכרח. משרדי הממשלה יכולים גם להחליט
שהם חושפים את התקנות להערות הציבור שגם זאת אופציה
שיכולה להיות לפחות לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, אם אני
לא טועה. אם אנחנו רוצים לפרסם את התקנות
האלה תוך חצי שנה מיום פרסום החוק, השאלה אם יש
צורך בכך שהן יעברו את אישור הוועדה.
זה בסדר.
שמעון אוחיון:
אם מותר לי להעיר בעניין הזה. כאן מדובר בתקנות שאינן נוגעות אך ורק למשרד החינוך. כאן מדובר
גם ברשויות אחרות. לכן כאן בדיוק התיאום והפיקוח של
ועדת החינוך חשוב. מה מפריע לך שזה יבוא לכאן? אם
הכול זורם, בוודאי שאנחנו נהיה הראשונים שנזרום
אתכם.
גם אנחנו ביקשנו שהתקנות האלה
יקבלו אישור ועדת הכנסת משום שאלה תקנות שהפרתן גוררת
עיצום כספי. לכן חשוב לנו שיהיה פיקוח של הכנסת על התקנות
שיותקנו.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 2 אושר
רות קלדרון:
סליחה שאיחרתי אבל הגעתי מאוד מרחוק. אנשי הגולן ביקשו ממני לייצג אותם כמועצה אזורית ולומר שהם מחויבים לעבוד עם ספק מזון מסוים. הם לא מרוצים מהאוכל אבל כשהם מערערים, אומרים להם שהמינונים הבריאותיים, יש
להם אישור תזונאית. הם חושבים שבכל זאת נחסכים שם
כספים והספק לא עושה עבודה נכונה לגבי הילדים. האם
יש כאן שפיל – אני מצטערת שלא הייתי בהתחלה –
שהמועצה האזורית או בית הספר יאמרו שהם לא רוצים את
הספק הזה?
הרשות המקומית. זה נושא
כאוב אבל הוא לא מהחוק. הוא נושא כאוב בעניין הזה שבמקום לתת חופש פעולה לרשויות מקומיות, משרד החינוך עובד עם זכיינים מרכזיים אבל זה לא מעניין החוק הזה.
זה לא מעניין החוק. זה קשור להרבה דברים שמשרד החינוך עובד עם זכיינים מרכזיים ולא
נותנים מספיק חופש פעולה, גם לטעמי, לרשויות
המקומיות ולא רק בנושא הזה אלא בעוד נושאים אבל זה
לא מעניין החוק.
אני יודעת שבירושלים
הייתה בעיה עם איכות המזון. אם תזונאית אומרת שמבחינת הוויטמינים זה בסדר אבל הלחם
רקוב, מי אחראי על זה?
רחל עזריה:
הרשות המקומית
היא בעלת הרבה כוח. לא תמיד מספיק סמכויות אבל הרבה
כוח. יכול להיות שבעיריית ירושלים לקחו את זה מאוד
ברצינות ואתה רואה שיפור מאוד משמעותי.
ישראל אליסף:
אני אומר לך יותר מזה. אני לא יודע אם העירייה החליפה ספק אבל אפילו
בגנים הורים אמרו שאת הספק הזה לא רוצים
יותר, החליפו ספק. זה אפשרי.
זה לא מדויק כי אצלנו היו
שלושה ספקים שזכו במכרז. לכן יכולנו לעשות את המשחק
הזה ולהחליף. היתרון של החוק הוא שהחוק לא יאפשר
להחליף ספקים אבל הוא ידרוש מכל הספקים סטנדרטים
גבוהים יותר מכפי שקיים היום. יכול להיות שבעתיד אנחנו
צריכים לדבר או על פתיחה לספקים או אפילו נחזור קצת
למפעל ההזנה כאשר בבתי הספר בישלו. יכול להיות שזה הכיוון. זה צעד מאוד משמעותי.
נכון.
אני בעד הרבה יותר חופש
פעולה לרשויות. המדינה צריכה לקבוע כללים, נהלים, מסגרות תקציביות
ופיקוח, והרשויות צריכות להיות הגורם המבצע. כופים
עליהן. בירוחם שיפצו את המקווה עם זכיין מטבריה אבל
זה סיפור אחר.
לגבי עמותות הסתדרנו?
החוק חל כפי שהוא על כל גוף שמספק מזון.
אבל יהיה משא ומתן?
זה לא משא ומתן.
יהיה איזה שיח?
זה עלה בפתיח.
ונענית לשביעות רצונך?
לא.
רות, אי אפשר
להחריג את התרומות מפיקוח על המזון
שהם מספקים. לכן הם צריכים להיכנס לתוך
החוק. אני מניח ומקווה שתהיה תקשורת בין הרשויות
המתאימות כדי לוודא, אבל אי אפשר שמישהו יביא
כריכים לבית ספר, שזאת תרומה מבורכת, אבל הכריכים האלה יחרגו
מכל כלל של בריאות.
כן, אבל בשנים האחרונות צצו כל מיני אנשים טובים עם רצון טוב וכוונה טובה, אבל. אולמי שמחות שרוצים להעביר את האוכל שנשאר להם, זה
סיפור בפני עצמו שבסוף הוא מתנפץ על בעיות התברואה,
הבריאות וכדומה.
מירב ישראלי:
עם אישור ועדת החינוך.
כן.
3.
פרסום הרכב המזון המסופק או הנמכר בתחום מוסד החינוך
ספק מזון המספק
או המוכר מזון בתחום מוסד חינוך, יפרסם את הרכב המזון ואת ערכו התזונתי באופן
שיקבע השר – הוספנו בהסכמת שני המשרדים - בהתייעצות עם שר הבריאות.
זה גם לגבי עמותה.
כן. ספק מזון.
היו"ר עמרם מצנע:
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 3 אושר
3א. אחריות
מנהל מוסד חינוך
(1) אספקה
או מכירה של מזון בלי שניתנה הצהרה של ספק המזון כי המזון המסופק או הנמכר עומד
בתנאים שקבע השר לפי סעיף 2.
(2) מנהל
מוסד חינוך ימסור לממונה, מדי שנה, לא יאוחר מיום – כאן אתם צריכים להגיד לי את
התאריך -
דיווח בדבר האופן שבו מתבצעת אספקה או מכירה של מזון במוסד החינוך, לפי
הוראות שיקבע השר.
היו"ר עמרם מצנע:
זאת אומרת, כל
הסעיף הזה נכנס כדי להחיל איזושהי אחריות על מנהל
המוסד החינוכי. זאת אחריות לבדוק שהוא עמד בנהלים, לא אחריות לבדוק את המזון כי זה לא מתפקידו.
זה עונה על הפיצה.
המועצה הישראלית לצרכנות. אנחנו סבורים שהאחריות כפי שהיא מנוסחת בסעיף היא לא מספיקה.
אנחנו סבורים שיש להרחיב את אחריות המנהל כך שתוטל
עליו חובה לבדוק ולוודא שהמוצרים שנמכרים במוסד
החינוך עומדים בתנאים שקבע השר. לדוגמה, אם חל
איסור למכור משקאות ממותקים, לא יימכרו משקאות
ממותקים ולא רק אחת לשנה.
אחת לשנה זה הדיווח.
הצהרה.
אבל במידה שלא נעשתה אכיפה?
ברור שלא, אבל הוא רואה
מה נמכר. במידה ויש איסור למכור משקאות ממותקים וכן
נמכרים משקאות ממותקים, אנחנו סבורים שיש
להחיל עליו חובה כן לדווח גם לרשות המקומית וגם
לממונה כי הוא בקשר ישיר בבית הספר והוא רואה באמת
מה נעשה בתחום המוסד החינוכי.
בנוסף, הייתי מבקשת
להכניס את ההודעה של השלטון המקומי להכניס את כל הוראות החוק המרכזיות
לתוך הזיכיונות או לתוך רישיונות העסק. הייתי מבקשת שסעיף כזה ייכנס להצעת החוק.
להצעת החוק זה לא ייכנס אבל
אנחנו נכתוב את זה בסיכום של הדיון. אני חושב שלמה
שאת אומרת, לדעתי סעיף 3(א)(א)(1) עונה אלא אם כן אני
טועה ומישהו רוצה להעיר. בסופו של דבר המנהל לא יכול
לבדוק פריט פריט שנמצא באותה מכונה שמוכרת סנדביצ'ים או בקבוקי
שתייה. הוא כן יכול לדרוש מספק המכונות האלה הצהרה
שהוא עומד בנהלים.
לגבי סעיף 3, יפרסם את הרכב
המזון ואת ערכו התזונתי באופן שיקבע השר בהתייעצות עם
שר הבריאות. חברות קייטרינג שמגיעות מבחוץ
או אפילו אסם וחברות כאלה שמוכרות, יש להם את ההרכב התזונתי
והכול כתוב במאה אחוזים אבל דווקא מי שיש לו את
הקפיטריה והוא מכין חביתות ומוכר בתוך שתי פרוסות לחם,
אני רק רוצה לוודא שבתקנות יהיה ברור שאין עדיפות
לזה שיש את הפירוט החד משמעי כי הפירוט החד משמעי, ברור שזה אומר שזה נעשה במקום אחר. אני רוצה לעודד את המשהו המקומי ושלא יצא שבגלל שאנחנו רוצים את הפירוט המדויק,
ההוא יכול לומר סדר גודל של המרכיבים. זה לשלב
התקנות.
רות קלדרון:
אני לא בטוח שזאת העדפה. האוכל שמוכן
במקום, יש לו נהלים נוספים של משרד הבריאות, מה מותר
ומה אסור. זה בעצם כבר מטבח. אני עברתי את העניין
הזה בכמה בתי ספר תיכוניים וזה לא פשוט.
לאחרונה גיליתי – לא ידעתי את זה בדיונים הקודמים – שבעצם ראש הרשות הוא בפועל, על פי חוק, ראש מינהל חינוך בכל עיר ובכל רשות מקומית.
היו"ר עמרם מצנע:
גם אני לא ידעתי.
יש מה שנקרא המשמר החברתי
המקומי. מדובר כאן על מנהל מוסד חינוך. למה בעצם האחריות לא תהיה של מינהל חינוך?
אני פתחתי היום וגם אמרתי
את זה בישיבה הקודמת. אני אכן חשבתי וחושב שלרשות
המקומית יש גם כן אחריות, אבל בדיונים שהיו בין
משרד החינוך למשרד הפנים, לא הייתה הסכמה לעניין
הזה. תהיה לנו הזדמנות לתקן את החוק בעתיד.
בגדול, כמו שיש לנו בחוקים אחרים במערכת החינוך, לא נהוג להטיל על המנהל אחריות פלילית או עיצום כספי או משהו כזה. זאת תהיה אחריות משמעתית בעיקרון, כמו שיש לנו בעוד חוק למשל שאסור להכניס פרסומת מסחרית או פעילות מסחרית למוסדות חינוך.
זה אותו הדבר. יש איזושהי אחריות בחוק על המנהל
ובעצם משרד החינוך מפקח על זה בכלים שיש לו.
דברים של פרסום, בסדר,
הוא פרסם ומה קרה? הוא פרסם. אבל כאן מדובר על
בריאות הילדים וזה לא אותו הדבר. אי אפשר להתייחס
לזה אותו הדבר. אמירה משמעתית, המנהל יגיד שאם יתפסו אותו, תהיה לו הערה משמעתית
ובינתיים יש לו המון כסף.
לגבי התאריך.
1 בנובמבר. עד ה-1 בנובמבר.
בעד – פה אחד
סעיף 3א אושר
4.
יידוע תלמידים והוריהם בידי מנהל מוסד חינוך
מנהל מוסד
החינוך יביא לידיעת התלמידים והוריהם בתחילת כל שנת לימודים, באופן שיקבע השר:
(1)
את ההוראות והתנאים שקבע השר לפי סעיף 2(ב).
זה עניין ההרכב התזונתי.
(2)
את אופן הפרסום והנגישות למידע שפרסם ספק מזון לפי סעיף
3.
בעד – פה אחד
סעיף 4 אושר
אני אומר אמירה כללית. כל פרק ג', פרק העיצום הכספי, הוא פרק שיש לנו בהרבה מאוד חוקים. זה בעצם סוג של סנקציה מינהלית שמוטלת על ידי גורם מינהלי. אני אומר מראש, אם יהיו הערות, שזאת התבנית הרגילה בה אנחנו מתייחסים לעיצום כספי לכל רוחב
החקיקה. זה פרק סטנדרטי.
(1) מכר
ספק מזון או סיפק, בתחום מוסד חינוך, מזון שאינו עומד בתנאים ובהוראות שקבע השר לפי סעיף 2(ב), בניגוד להוראות סעיף 2(א), רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה,
בסכום של 6,000 שקלים חדשים.
(2)
לא פרסם ספק מזון המוכר או המספק מזון בתחום מוסד חינוך,
את הרכב המזון ואת ערכו התזונתי, בהתאם להוראות לפי
סעיף 3, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 1,500
שקלים חדשים.
הערות לסעיף 5.
אנחנו ביקשנו בסעיף הזה להוסיף את המלים, גם לסעיף קטן (א) וגם לסעיף קטן (ב), אחרי המלים
"בהוראות שקבע השר לפי סעיף 2(ב)"
למשל בסעיף קטן (א), את המלים: "כמפורט בתוספת" ולהוסיף תוספת שלמעשה תמנה את התקנות שבגין הפרתן יהיה ניתן להטיל עיצום כספי. כך גם בסעיף קטן (ב), אחרי המלים "בהתאם להוראות לפי סעיף 3 כמפורט בתוספת".
בשיתוף עם נוסח החוק של הכנסת, להוסיף בסוף סעיף - שלא
קיים כאן כי אין כרגע תוספת כזאת וזאת לעת עתה תהיה
תוספת ריקה עד שיותקנו התקנות – שאומר ששינוי
התוספת יהיה בצו של השר באישור ועדה של הכנסת.
לא. זה רק על ספק.
אם מנהל החליט הביא פיצה פעמיים בחודש – אני בכוונה נכנס לנקודה הזאת - והוא לא פרסם את
זה כפי שקבע השר. אפשר להטיל עליו קנס כספי. זה
בדיוק מה שזה אומר.
התשובה היא לא.
הוא לא ספק.
בעד – פה אחד
סעיף 5 אושר
היו"ר עמרם מצנע:
סעיף 5 אושר.
6.
הודעה על כוונת חיוב
(1) היה
לממונה יסוד סביר להניח כי אדם הפר הוראה
מההוראות לפי חוק זה, כאמור בסעיף 5 (בפרק זה – המפר) ובכוונתו להטיל עליו עיצום
כספי לפי אותו סעיף, ימסור למפר הודעה על הכוונה להטיל עליו עיצום כספי (בפרק זה –
הודעה על כוונת חיוב).
(2) סכום
העיצום הכספי והתקופה לתשלומו.
(3) זכותו
של המפר לטעון את טענותיו לפני הממונה לפי הוראות סעיף 7.
(4)
הסמכות להוסיף על סכום העיצום הכספי בשל הפרה נמשכת או
הפרה חוזרת לפי הוראות סעיף 9, והמועד שממנו יראו הפרה כהפרה נמשכת לעניין הסעיף
האמור.
הערות לסעיף 6. אין.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 6 אושר
היו"ר עמרם מצנע:
סעיף 6 אושר.
7.
זכות טיעון
מפר שנמסרה לו
הודעה על כוונת חיוב לפי סעיף 6 רשאי לטעון את טענותיו, בכתב, לפני הממונה, לעניין
הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין סכומו, בתוך שלושים ימים ממועד מסירת
ההודעה, ורשאי הממונה להאריך את התקופה האמורה
בתקופה נוספת שלא תעלה על שלושים ימים.
הערות לסעיף 7. אין.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 7 אושר
סעיף 7 אושר.
8.
החלטת הממונה ודרישת תשלום
(1) הממונה
יחליט, לאחר ששקל את הטענות שנטענו לפי סעיף 7, אם להטיל על המפר עיצום כספי,
ורשאי הוא להפחית את סכום העיצום הכספי לפי הוראות סעיף 10.
(2)
החליט הממונה לפי הוראות סעיף קטן (א) -
(1)
להטיל על המפר עיצום כספי –ימסור לו דרישה, בכתב, לשלם
את העיצום הכספי (בפרק זה –דרישת תשלום),שבה יציין,
בין השאר, את סכום העיצום הכספי המעודכן ואת התקופה לתשלומו.
(2)
שלא להטיל על המפר עיצום כספי –ימסור לו הודעה על כך,
בכתב.
(3)
בדרישת התשלום או בהודעה, לפי סעיף קטן (ב), יפרט הממונה
את נימוקי החלטתו.
(4)
לא טען המפר את טענותיו לפי הוראות סעיף 7, בתוך התקופה
האמורה בסעיף 7, יראו הודעה זו, בתום אותה תקופה, כדרישת תשלום.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 8 אושר
סעיף 8 אושר.
9.
הפרה נמשכת והפרה חוזרת
(2)
בהפרה חוזרת ייווסף על העיצום הכספי הקבוע לאותה הפרה,
סכום השווה לעיצום הכספי כאמור. לעניין זה, "הפרה חוזרת" – הפרת הוראה
מההוראות לפי חוק זה כאמור בסעיף 5, בתוך שנתיים מהפרה קודמת של אותה הוראה שבשלב
הוטל על המפר עיצום כספי או שבשלה הורשע.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 9 אושר
סעיף 9 אושר.
10.
סכומים מופחתים
(1) הממונה
אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בסעיף 5, אלא לפי הוראות
סעיף קטן (ב).
(2)
שר החינוך, בהסכמת שר המשפטים, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות
ושיקולים שבשלהם יהיה ניתן להטיל עיצום כספי בסכום
הנמוך מהסכומים הקבועים בסעיף 5 ובשיעורים שיקבע.
זה מה שנקרא תקנות הפחתה. בכל
הפרקים של העיצומים הכספיים יש תקנות הפחתה ואלה פחות או
יותר אותן עילות בכל החוקים.
מירב ישראלי:
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 10 אושר
היו"ר עמרם מצנע:
סעיף 10 אושר.
מירב ישראלי:
11.
סכום מעודכן של העיצום הכספי
(1)
העיצום הכספי יהיה לפי סכומו המעודכן ביום מסירת דרישת התשלום ולגבי מפר שלא טען את טענותיו לפני
הממונה כאמור בסעיף 8(ד) – ביום מסירת ההודעה על כוונת חיוב. הוגש ערעור לבית משפט
לפי סעיף 16 ועוכב תשלומו של העיצום הכספי בידי הממונה או בית המשפט – יהיה העיצום
הכספי לפי סכומו המעודכן ביום ההחלטה בערעור.
(2)
סכומי העיצום הכספי הקבועים בסעיף
5 יתעדכנו ב-1 בינואר בכל שנה (בסעיף קטן זה – יום העדכון), בהתאם לשיעור עליית
המדד הידוע ביום העדכון לעומת המדד שהיה ידוע ב-1 בינואר של השנה הקודמת. הסכום
האמור יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של עשרה שקלים חדשים. לעניין זה,
"מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 11 אושר
סעיף 11 אושר.
12.
המועד לתשלום העיצום הכספי
המפר ישלם את
העיצום הכספי בתוך שלושים ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור בסעיף 8.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 12 אושר
סעיף 12 אושר.
13.
הפרשי ריבית והצמדה
לא שילם המפר
עיצום כספי במועד, ייווספו על העיצום הכספי לתקופת הפיגור, הפרשי הצמדה וריבית
כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961 (בפרק זה – הפרשי ריבית והצמדה)
עד לתשלומו.
14.
גבייה
עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה,
ועל גבייתו תחול פקודת המסים (גבייה).
15.
עיצום כספי בשל הפרה לפי חוק זה ולפי חוק אחר
על מעשה אחד המהווה הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה
המנויות בסעיף 5 ושל הוראה מההוראות לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד.
16.
ערעור
(1) על
דרישת תשלום לפי פרק זה ניתן לערער לבית משפט השלום שבו יושב נשיא בית משפט השלום.
ערעור כאמור יוגש בתוך שלושים ימים מים שבו נמסרה
למפר הודעה על דרישת התשלום.
(2) אין
בהגשת ערעור לפי סעיף קטן (א) כדי לעכב את תשלום העיצום הכספי, אלא אם כן הסכים
לכך הממונה או שבית המשפט הורה על כך.
(3)
החליט בית המשפט לקבל ערעור שהוגש לפי סעיף קטן (א),
לאחר ששולם העיצום הכספי לפי הוראות פרק זה, והורה על החזרת סכום העיצום הכספי
ששולם או על הפחתת העיצום הכספי, יוחזר הסכום ששולם או כל חלק ממנו אשר הופחת,
בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלומו, עד יום החזרתו.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיפים 13, 14, 15 ו-16 אושרו
סעיפים 13, 14, 15 ו-16 אושרו.
(1) הטיל
הממונה עיצום כספי לפי פרק זה, יפרסם בציבור את הפרטים שלהלן, בדרך שתבטיח שקיפות
לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי:
(1) דבר
הטלת העיצום הכספי.
(2) מהות
ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי ונסיבות ההפרה.
(3) סכום
העיצום הכספי שהוטל.
(4) אם
הופחת העיצום הכספי – הנסיבות שבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעורי ההפחתה.
(5) פרטים
על אודות המפר, הנוגעים לעניין.
(6)
שמו של המפר – אם המפר הוא תאגיד.
(2)
הוגש ערעור לפי סעיף 16, יפרסם הממונה את דבר הגשת
הערעור ואת תוצאותיו.
(3)
על
אף הוראות סעיף קטן (א)(6), רשאי הממונה לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, אם סבר
שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור.
(4) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם
הממונה פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש
המידע, התשנ"ח-1998, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר
מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 17 אושר
היו"ר עמרם מצנע:
אם
המפר שהוטל עליו עיצום כספי הוא תאגיד, חברה או
עמותה, מפרסמים את השם בכל מקרה. לגבי מפר שהוא
יחיד, בגלל נושא של פרטיות ונושא של פרסום – למשל
בפלילי לא מפרסמים כל דבר – עיצום כספי, בגלל שזאת סנקציה, יש כאן זהירות לגבי מפר שהוא יחיד ובעצם אפשר לפרסם את השם שלו במקרה שזה נדרש לצורך אזהרת הציבור. זאת המשמעות.
(1)
תשלום
עיצום כספי לפי פרק זה, לא יגרע מאחריותו הפלילית של אדם בשל הפרת הוראה מההוראות
לפי חוק זה המנויות כסעיף 5, המהוות עבירה.
(2) שלח הממונה למפר הודעה על כוונת
חיוב בשל הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא יוגש נגדו כתב אישום בשל אותה
הפרה, אלא אם כן התגלו עובדות חדשות המצדיקות זאת.
(3) הוגש נגד אדם כתב אישום בשל
הפרה המהווה עבירה כאמור בסעיף קטן (א), לא ינקוט נגדו הממונה הליכים לפי פרק זה בשל
אותה הפרה, ואם הוגש כתב אישום בנסיבות האמורות בסעיף קטן (ב) לאחר שהמפר שילם
עיצום כספי – יוחזר לו הסכום ששולם, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלום הסכום
ועד החזרתו.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 18 אושר
סעיף 18 אושר.
שאלה. ספק יכול להיות איזשהו קייטרינג גדול יחסית שמספק
לבתי ספר שונים. מה קורה אם יש לו חריגה במנות
מסוימות באופן קבוע והתלונות מגיעות מנקודות שונות?
ההפרה היא הפרה אחת.
מבחינה משפטית, הוא יכול לבוא ולומר
שהוא מספק עכשיו למאה בתי ספר, קנס אחד, והוא יעשה
חשבון שכדאי לו כי זה הרבה מאוד כסף.
צריכה להיות התייחסות. אני יודעת שזה קורה בתחום המזון במקרים אחרים ואז מה עושים במקרה כזה? הגדולים יתפסו את
הנקודה הזאת.
אם מתלוננים עליו פעם אחת
ואת רואה את זה שוב בעוד מקומות, אפשר להכפיל את
זה. אותו דבר היה לנו בחוק הסופרים.
ההפרה היא במוסד. על כל הפרה במוסד, יוטל עיצום כספי.
זה כמובן גם לפי המועד. כל מועד שהוא.
19.
מינוי מפקחים
היו"ר עמרם מצנע:
זה עניין של ניסוח.
או יפעיל.
זאת הלשון המקובלת.
נראה לי שבגלל שזה סעיף סטנדרטי
כמו סעיפי העיצום הכספי שחוזר על עצמו, זה עלול לעורר
תמיהה אם כאן יהיה כתוב יסמיך ובחוקים אחרים יהיה
כתוב רשאי להסמיך. זה רשאי בלשון חייב.
זה לא משנה כך או כך.
(2) הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום
הסמכויות שיהיו נתונות לו לפי פרק זה, כפי שהורה השר, בהתייעצות עם שר הבריאות.
כאן לא צריך הסכמה של השר לביטחון פנים כי אין כאן עבירות פליליות, אבל כן דרושה
התייעצות עם שר הבריאות.
למה
השר יסמיך דווקא מבין עובדי משרדו? למה לא להסמיך מבין המפקחים של הרשות המקומית?
למשל שירותים וטרינריים.
יעקב פרידברג:
אין
לנו דרישה שהוא יהיה איש מקצוע באיזשהו תחום, נכון?
היו"ר עמרם מצנע:
אני
אתן דוגמה שהיא רלוונטית. מפקחי יחידת הפיצוח במשרד
החקלאות בודקים לצורך העניין את בריאות המזון בכל
פעם שהם בודקים משאיות במחסומים ומקבלים הסמכות
לדעתי ממשרד הבריאות. לא יודע, אבל מקבלים הסמכות. למה לא פקח של השירותים הווטרינריים?
אתה
לא מדבר כאן על מפקחים. אתה מדבר כאן על בן אדם
במטה של משרד החינוך שהוא הממונה על ביצוע כל כללי
החוק. הוא לא מפקח.
זה לא
ממצה.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 9 אושר
20.
סמכויות מפקחים
(1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג
לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו.
(2)
לדרוש
מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו, כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של
ההוראות לפי חוק זה או להקל על ביצוען. בפסקה זו, "מסמך" – לרבות פלט,
כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995.
(3)
להיכנס
למקום, לרבות לכלי תחבורה כשהוא נייח, בכל עת סבירה, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש
למגורים, אלא על פי צו של בית משפט.
(4)
לערוך
מדידות או ליטול דגימות של מזון, לשם בדיקתן וכן למסור את המדידות והדגימות
למעבדה, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת.
מפקחים
של שירותים וטרינריים מקבלים הסמכות גם מראש העיר וגם משר החקלאות. כל משאית שנכנסת לעיר עוברת בדיקה אצל
השירותים הווטרינריים ודרך אגב, זה אחד ממוקדי הכסף
של הרשויות. הם
מקבלים הסמכות גם משר החקלאות וגם מהרשות.
מפקח
התברואה הזה כפוף כפיפות מלאה לראש העיר. כאן אתה
בעצם אומר שייתן למשרד ממשלתי אחר סמכויות, אז הפיקוח
צריך להיות של המשרד הממשלתי האחר.
ישראל אליסף:
בדיוק
על העניין הזה היה דיון במרכז השלטון המקומי והיה
ניסיון כן לוודא שגם יועברו תקציבים מתאימים. זה נפל
בדרך.
מירב ישראלי:
עדיף
שתהיה כתובת אחת.
אני
לא בטוח שזה מה שישראל התכוון אליו. אתה מדבר על
מפקחים ממשרדים אחרים. את מעלה נקודה אחרונה. אני
חושב שהרשות המקומית היא גורם פיקוח שחי בשטח, נמצא
בשטח ועוסק בדברים האלה אבל כפי שאת אומרת, משרד
הפנים עם הרשויות המקומיות לא הגיעו להסכמה, לצערי.
זה בהחלט חומר לחוק שיתקן.
אפשר
להמליץ להם.
היו"ר עמרם מצנע:
בעד – פה אחד
סעיף 20 אושר
היו"ר עמרם מצנע:
21. זיהוי מפקחים
מפקח לא יעשה שימוש בסמכויות הנתונות לו
לפי פרק זה, אלא בעת מילוי תפקידו ובהתקיים שניים אלה:
(1) הוא עונד באופן גלוי תג המזהה
אותו ואת תפקידו.
(2) יש בידו תעודה החתומה בידי השר,
המעידה על תפקידו ועל סמכויותיו, שאותה יציג על פי דרישה.
היו"ר עמרם מצנע:
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיף 21 אושר
היו"ר עמרם מצנע:
סעיף 21 אושר.
פרק ה': שונות
(1) השר ימנה מבין עובדי משרדו
ממונה לעניין חוק זה.
(2) הודעה על המינוי כאמור בסעיף
קטן (א) תפורסם ברשומות.
23. ביצוע
השר ממונה על ביצוע חוק זה.
בחוק
ארוחה יומית לתלמיד, התשס"ה-2005, בסעיף 3, במקום "שר הבריאות"
יבוא "שר החינוך, בהתייעצות עם שר הבריאות".
(1) תחילתו של חוק זה בתחילת שנת
הלימודים התשע"ו.
(2) תקנות ראשונות לפי סעיפים 2(ב)
ו-3 יותקנו בתוך שישה חודשים מיום פרסומו של חוק זה.
יובאו
לאישור הוועדה תוך שישה חודשים.
לא.
מהפרסום.
יש
חשש שהפרסום ייפול מעבר לתחילת שנת הלימודיםתשע,ו?
היו"ר עמרם מצנע:
לא.
יוגשו.
כתבתי,
יוגשו תוך חצי שנה.
טוב.
נשאיר את זה כך.
יש
הליך שלם שמחליטים אם הייתה הפרה או לא הייתה הפרה
ואז מוטל עיצום כספי או לא וזה מה שמפורסם. לא
מפורסמים כל הליכי הבדיקה.
עינב גוטרמן:
עדיין
אין את ההפרות, כך שמוקדם לדבר על הליכי בדיקה. של
מה? כלומר, כל הדברים האלה, כל המפרטים הטכניים עוד
לא נקבעו.
עצם
לקיחת הדגימה היא משמעותית.
ענת זוהר:
זה
חלק מהליך פיקוח פנימי של המשרד.
היא
משמעותית עבורנו.
צור טהון:
גם
כאשר התוצאות יהיו טובות, זה משמעותי עבורנו.
זה רעיון מהפכני כי זה לפרסם
הליך פיקוח פנימי של המשרד עוד לפני שהתגבשה ההפרה, עוד לפני שהוחלט אפילו לשלוח את ההודעה על כוונת חיוב על תשלום עיצום. זה כמו
שהמשטרה תפרסם את כל החקירות שלה עוד לפני שבכלל
היא מגישה כתב אישום.
השאלה
היא לא אם הייתה הפרה או לא. ההנחה היא שהבדיקות
תהיינה בדיקות מדגמיות. זאת אומרת, לא יבדקו את כל מוסדות
החינוך כל הזמן.
היו"ר עמרם מצנע:
זה
חשוב לא פחות.
זאת
בדיקת מים שהרשות עושה על עצמה. יש לך מאתיים בתי
ספר ברשות, עשית לשניים בדיקה ואת מפרסמת את זה וכל
השאר לא יודעים מה קורה שם.
ישראל אליסף:
למה
לא? צריך לעשות ביקורות לכל הספקים. זה כל הקטע.
אני חושבת שגם מנהל בית ספר ומנהל
רשות, כאשר הוא בוחר ספק מתוך הספקים, כדאי שהוא
ידע, כמו שאנחנו יודעים ב-איביי, מה הייתה ההיסטוריה שלו.
כלומר, אם מפרסמים פעם בחצי שנה שנערכה ביקורת ואנחנו יודעים, לפחות לתת למנהלים את
המידע, שספק איקס שלוש פעמים הייתה אתו בעיה ועם
ספק ואי אף פעם לא הייתה בעיה, אז הבחירה יכולה
להיות בחירה יותר מושכלת למנהל בית הספר.
לא זאת השאלה. גם כשאין
הפרה אלא הייתה ביקורת, הרי לא בודקים כל יום את
אספקת המזון לבית הספר אלא הבדיקות הן או אצל הספק או בבית הספר שאכן המנהל מילא. אני חושב שיש טענה מוצדקת שאומרת שאנחנו ההורים רוצים לדעת, גם המנהל רוצה לדעת, שהייתה בדיקה והכול היה בסדר או שהייתה בדיקה והיו הערות ועכשיו בודקים מה הסיפור.
מה זה חשוב?
זה חשוב כי אתה מפרסם ספק ואומר שהכול אצלו בסדר, אז
הספקים האחרים יבואו ויבקשו שיבדקו גם אותם ושיאמרו
שגם הם בסדר.
בכל הדברים שקשורים
בביקורת, את יודעת מה? מיצ"ב. יש בתי ספר שעושים את
המיצ"ב ויש כאלה שלא עושים אותו ואלה שעשו, כן
מפרסמים.
זה לא יחזיק מעמד. ברגע שיגיעו למערכת המשפטית, ידרשו
לפרסם את זה. ברור שזה יפורסם ולדעתי עדיף שהכנסת תיזום
את המהלך הזה.
אני רוצה לומר משהו. גם אני תומך
בנקודה הזאת שבית הספר יפרסם. אם אנחנו רוצים מעורבות של
הורים בעניין הזה, יש מקום שבית ספר בו נעשתה בדיקה
או מדגם כלשהו, שיודיע. אנחנו לא מדברים על איזשהו
פרסום כללי שכל אחד יאמר מה קורה אצלו בבית הספר
אלא באותו בית ספר עצמו בו נעשתה בדיקה, תהיה למנהל
אחריות לספר להורים שנעשתה אצלו בדיקה.
נירה גייפמן:
משהו לגבי הביקורות. לגבי משרד החינוך שהייה אחראי, הביקורות
לא יכולות להיות ספונטניות. יש תכנית ביקורת מסודרת
לפי גודל ספק, לפי כמות
שהוא מספק והביקורת היא לא רק בייצור אלא היא צריכה
להיות בשינוע, בבתי הספר. אם עובדים בתכנית מסודרת שגם תהיה חשופה להורים, זה שיבקרו ספק אחד ואת השני לא. צריך לבקר את כולם, לא בתדירות לא הגיונית אבל גם תכנית ביקורת צריכה לבוא בצורה מוסדרת וכתובה מטעם
משרד החינוך, מטעם אנשי המקצוע של משרד החינוך.
יכולה גם להיות ביקורת פתע.
חברים נאמרו, מה עמדתכם?
המטרה של החוק היא לא לתת תו תקן לספק כזה או אחר. אנחנו מדברים כאן על חוק של מניעה שמיועד למנוע מצב שלא מספקים מזון לפי הדרישות. יש מסלול אחר, במידה ומאן דהוא רוצה לדעת אם המשרד פיקוח ומה תוצאות הפיקוח וזה חוק חופש המידע ולא
החוק הזה. כלומר, אם כמדיניות של המשרד, במידה וזה לא יסכל
את העבודה של המשרד כי המטרה היא בראש ובראשונה
למנוע, המשרד יחליט שהוא מפרסם פירוט לגבי הממצאים
שהוא מצא או שיפנו בבקשה לקבל את המידע לפי חוק חופש המידע, נפעל לפי חוק חופש המידע. אני לא חושב שהמקום לטפל בעניין הזה, הוא כאן. אני חושב שאנחנו לא צריכים לכלול את זה בחוק הזה. החוק הזה, כפי שהונח בפני הוועדה, לא צריך לכלול כאן עכשיו איזושהי דרישה שיתחילו לפרסם
דוחות כאלה ואחרים. זה גם יזמין דרישות אחרות של
ספקים שלא דגמו אצלם ויתחילו לדרוש שיבואו לדגום
אצלם. ממסלול של פיקוח נעבור למסלול של רישוי וזאת
לא מטרת החוק.
אני ממש לא מסכים עם מה
שנאמר כאן. בסופו של דבר אלה הילדים שלנו. השקיפות
היא חשובה מאוד וחוק חופש המידע הוא לא פתרון. כל
הורה ישלם את האגרה ויפנה? זה לא הפתרון
חלק אינטגרלי מחובת הפיקוח צריך להיות חובת היידוע. אם אנחנו רוצים להגביר את אמון הציבור בחקיקה של הכנסת
בעיקר בנושא שחל על בריאות ילדינו, צריך לחייב אותם בחובת היידוע.
ישראל אליסף:
אני לא מבין למה יש התנגדות.
אני חושב שזה חשוב שהורים ידעו. אנחנו נמצאים באמצע
תהליך שינוי גדול של מודעות לצרכנות. השינוי המהותי
לדעתי יקרה לא כל כך מהר ואנחנו רואים כמחוקקים שזה
לא הסיפור לחוקק אלא לקיים. כדי לקיים, הורים כמוכם
יכולים להוביל מהלך שבו אתם דורשים ממנהל בית הספר,
הוא נגיש לכם, הוא חושש מכם, ואחר כך הדבר הזה
יסתבר בהתחלה במקומות יותר מודעים ואחר כך בכל הארץ ואחר כך אפשר יהיה לחוקק כמו
שמחוקקים שהשקיעה תהיה בשעת השקיעה. אי אפשר לחוקק
דבר שעוד אין לו בכלל מוכנות ציבורית.
אני חושבת שהרעיון הוא להעביר
למנהלי בתי הספר ואם רוצים, למנהל בית ספר
וליושב ראש הנהגת ההורים. זה משהו שלא יגרום לכך
שכל אחד ירוץ ויבקש את המידע. אני חושבת שזאת יכולה
להיות פשרה.
רגע. תני לנו קודם לאשר.
הצבעה
בעד – פה אחד
סעיפים 22, 23, 24 ו-25 אושרו
מירב ישראלי:
עם התוספת של הצו.
עם התוספת של אישור על ידי הוועדה.
בוויכוח שהיה או בדיון שהיה לנו כאן, גם אני חושב שצריך למצוא דרך. אני לא אחייב אתכם להכניס את זה בחקיקה.
1.
רשמנו בפנינו שמשרד החינוך, משרד הבריאות, מרכז השלטון המקומי
ואנחנו מוסיפים גם את משרד הכלכלה, למרות שהוא לא
כאן, יחילו על כל המכרזים המפורסמים לאספקת מזון את
הכללים על פי חוק זה. רשמנו את זה בפני עצמנו.
הצבעה
בעד – פה אחד
הצעת החוק אושרה
עכשיו זאת הזדמנות להודות ולברך.
קריאה:
יש המלצה לעשות איזשהו דיאלוג.
אני רוצה לומר מה שאמרתי בפתיחה. אנחנו אישרנו את הצעת
החוק והיא תלך לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.
אנחנו נפעל כדי שזה יהיה עוד במושב הנוכחי, כלומר,
בעשרת הימים הקרובים. כפי שאמרתי בהתחלה, זה באמת
חוק שהוא בבחינת פריצת דרך. עבדו עליו שנים על פי
דרישת ההורים, הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה. הוא
לא מושלם. דרך אגב, אני לא מכיר חוקים מושלמים. הוא
לא מושלם והוא בהחלט יחייב לימוד, מעקב ושינויים על
פי הצורך. חברי הכנסת אוהבים חוקים שהם לא מושלמים
כי אז אפשר לעשות תיקונים לחוקים. כמו כל חוק, החוק
הזה יהיה מאוד מאוד מותנה ברצון הטוב ובשיתוף
הפעולה של ההורים עם הרשויות המקומיות, עם מנהלי
מוסדות החינוך, עם הספקים למיניהם, עם החברות
המספקות כי זאת באמת מערכת עצומה ואדירה אבל חשיבותו של
החוק היא שהוא בעצם מכניס פעם ראשונה את היד או את
הרגל אם אתם רוצים במפתן של נושא מזון בריא לילדים.
רות קלדרון:
אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר שהחברה האזרחית יכולה לעזור לנו ולתת לזה קול, כי אז באמת זה סוגר את זה גם מצד החקיקה וגם מצד המימוש. אלה דברים שאנחנו לא יכולים לעשות.
יישר כוח.
תודה רבה.
הישיבה ננעלה בשעה 12:00.